Autodemontagebedrijf Van Boxtel toont maatschappelijke betrokkenheid

21 november 2016 20:00

Onze hoofdjeugdsponsor Van Boxtel doet weer eens van zich spreken. Piet van Boxtel steunt via het familiebedrijf de Rotterdamse voetbalschool BB (Back to Basic).

De onlangs opgerichte voetbalschool 'Back to Basic' uit Rotterdam speelt haar eerste wedstrijd op sportpark Scalune. Woensdagavond 30 november is vv Schelluinen JO13 de tegenstander.

"Met dank aan Piet van Boxtel", aldus Yassin el Bouyakoubi, samen met oud-Spartascout Kenneth Butter de initiatiefnemer om kansarme Rotterdamse jongeren tegen een bal aan te laten trappen. "Via een ouder van een van onze spelertjes kwamen we in contact met Piet. Hij was gelijk enthousiast. En dat geldt ook voor Feyenoorder Tonny Vilhena, die om 19.00 uur de aftrap zal verrichten.”

Een klein jaar geleden begon voormalig jongerenwerker Yassin el Bouyakoubi (24) met het geven van voetbaltrainingen en kreeg in no time een elftal op de been. “Van verschillende voetbalverenigingen, maar ook jongens die geen lid waren van een club. Eenvoudigweg omdat hun ouders daarvoor het geld niet hebben. Zonder al te veel financiële middelen boekten we snel resultaat en zagen we spelertjes beter worden, maar vooral minder op straat lopen. Het bijbrengen van discipline is heel belangrijk, niet alleen op een voetbalveld…”

De aangeschoven Kenneth Butter, momenteel hoofdcoördinator jeugdscouting bij Sparta Rotterdam, bevestigt de woorden van zijn jonge compagnon. “Met Piet van Boxtel hebben we een maatschappelijk sociaal bewogen sponsor gevonden, die ons project financieel wil ondersteunen. Met zijn geld hebben we een tenue kunnen kopen en gaan we vriendschappelijke wedstrijdjes spelen. Wie weet stroomt er eentje door naar een BVO, want voetballen kunnen de jochies wel.”

Butter weet waarover hij praat. Spelers als Strootman, Duarte, Viergever, Wijnaldum en later El Ghazi heeft hij op Het Kasteel in Spangen gebracht. “Maar het belangrijkste op dit moment is dat we iets kunnen doen voor de jeugd uit de Tarwewijk. Dit is heel dankbaar werk, want niet alleen de ouders maar ook de gemeente Rotterdam is blij met ons initiatief. We hopen trouwens op een olievlek. We zijn afgelopen augustus kleinschalig begonnen, maar denken nu al na over een zaalvoetbalteam. En na Rotterdam zijn er misschien wel meer steden geïnteresseerd in onze opzet. Maar eerst voetballen tegen de jeugd van vv Schelluinen.”

Onze Piet van Boxtel is erg begaan met het lot van jongeren die het niet altijd even goed hebben en steunt dit project dan ook met hart en ziel. Hij overweegt dan ook de voetbalschool op meer structurele basis te gaan ondersteunen.

Prachtig, Piet! Hopelijk geeft de voetbalschool, mede dankzij jouw steun, deze jongeren weer kans op een betere toekomst.

Theo Sprong