Nieuwe wedstrijdvormen pupillenvoetbal

23 juni 2017 17:00

Met de introductie van het nieuwe pupillenvoetbal volgt Nederland het voorbeeld van Engeland, Duitsland, Spanje en België. En daarmee werken we aan meer dribbelen, schieten, samenspelen, scoren voor onze kinderen en dus meer plezier voor onze jeugd.

Wat verandert er precies?

• Vanaf het seizoen 2017/’18 voetballen pupillen onder 8 en onder 9 jaar in de vernieuwde opzet op een kwart voetbalveld, wedstrijden van 6 tegen 6. In het huidige seizoen spelen die leeftijdscategorieën nog 7 tegen 7 op een half veld. Spelen op een kleiner veld sluit beter aan op de belevingswereld van kinderen van deze leeftijd.

• Vanaf het seizoen 2018/’19 starten de teams van onder 10, onder 11 en onder 12 met de nieuwe wedstrijdvormen. Met dit overgangsjaar krijgen verenigingen en voetballers de ruimte de nieuwe opzet te leren kennen en in te voeren. In totaal krijgen zo’n 300.000 voetballertjes met de nieuwe wedstrijdvormen te maken.

Gelijkwaardige wedstrijden en competities

Vanaf seizoen 2017/’18 biedt de KNVB pupillen van O.8 t/m O.12 ook een zogenaamde geboortejaarcompetitie aan. Deze geboortejaarcompetitie zorgt ervoor dat de speelsterkte per team goed kan worden bepaald en er gelijkwaardige wedstrijden en competities kunnen worden georganiseerd. Het blijft daarbij altijd de vrije keuze van verenigingen om teams in te schrijven, die bestaan uit spelers van meerdere geboortejaren.

Voor de allerjongste kinderen (van 4 of 5 jaar) die voor het eerst in aanraking komen met voetbal, adviseert de KNVB om te spelen in een 2 tegen 2 wedstrijdvorm. In deze wedstrijdvorm komen de kinderen veel aan de bal, scoren ze veel en hebben ze een hoge betrokkenheid bij het spel.

Deze wedstrijdjes worden bij voorkeur in toernooivorm, intern op de club of met (buurt)verenigingen, georganiseerd. De KNVB organiseert geen competitie voor deze wedstrijdvorm. Wel zal de KNVB een draaiboek aanleveren voor het organiseren van deze wedstrijdjes. Bij voorkeur worden de pupillen bij iedere wedstrijd onderling van team gewisseld zodat er steeds andere teams ontstaan. Optioneel kan er door de kinderen ook 4 tegen 4 gespeeld worden.

De KNVB adviseert om mini-pupillen Onder 7 jaar te laten spelen in een 4 tegen 4 wedstrijdvorm. Veel verenigingen zijn al bekend met deze wedstrijdvorm. In deze wedstrijdvorm komen de kinderen veel aan de bal, scoren ze veel en hebben een hoge betrokkenheid bij het spel.

De KNVB organiseert geen competitie voor deze wedstrijdvorm. Voor deze doelgroep kunnen verenigingen zelf, intern op de eigen accommodatie of onderling binnen de regio, wedstrijden organiseren in toernooivorm.

De wedstrijdvorm 6 tegen 6 gaat gespeeld worden door kinderen onder 8 en 9 jaar. In deze wedstrijdvorm komen de kinderen veel aan de bal, passen en dribbelen ze veel, kunnen ze op meerdere posities gaan spelen en hebben een hoge betrokkenheid bij het spel. De KNVB start in het seizoen 2017/’18 met het aanbieden van een competitieaanbod voor deze pupillen.

De KNVB introduceert vanaf het seizoen 2018/’19 voor pupillen onder 11 en onder 12 jaar de 8 tegen 8 wedstrijdvorm op een half veld. In deze wedstrijdvorm hebben de pupillen veel ruimte om een actie te maken, de mogelijkheid om samen te spelen, veel passes te geven en hebben ze een hoge betrokkenheid bij het spel. De JO10 gaat dan 6 tegen 6 spelen op een kwart veld.

De nieuwe wedstrijdvormen dragen positief bij aan het voetbalplezier en het steeds beter leren voetballen. Minder spelers per team, een kleiner speelveld, aangepaste spelregels en het gebruik van time-outs dragen optimaal bij aan het spelplezier en de ontwikkeling van alle pupillen. Meer acties met en zonder bal, grotere betrokkenheid bij het spel, meer (onvoorspelbare) situaties en kansen, meer duels zowel aanvallend en verdedigend zijn voorbeelden van positieve effecten van de nieuwe wedstrijdvormen.

Veranderingen voor de arbitrage

De nieuwe wedstrijdvormen voor pupillen betekenen ook een verandering in de rol van de arbitrage tijdens de wedstrijden. Door deze veranderingen sluit de arbitrage rol zo optimaal mogelijk aan bij elke wedstrijdvorm en de leeftijd van de pupillen. Pupillen worden zo stapsgewijs één met een onafhankelijk persoon die de voortgang van het spel en de spelregels bewaakt. Uiteindelijk krijgen ze bij de 11 tegen 11 wedstrijdvorm te maken met een (verenigings-)scheidsrechter.

Arbitrage 2 tegen 2 en 4 tegen 4
Bij deze wedstrijdvorm is er geen specifieke arbitragerol. Eén of meerdere begeleiders van de kinderen bewaken de voortgang van het spel. Uit de verschillende onderzoeken, pilots en praktijkbijeenkomsten is gebleken dat de pupillen goed onderling de beslissingen kunnen nemen.

Arbitrage 6 tegen 6
Bij de 6 tegen 6 wedstrijdvorm wordt de voortgang van het spel bewaakt door een zogenoemde spelbegeleider. De basispositie van de spelbegeleider is langs het veld. Hij beweegt mee met het spel. Wanneer het spel het nodig maakt kan de spelbegeleider het veld in bewegen. De spelbegeleider bewaakt de spelregels, legt de spelregels uit en zal alleen bij onduidelijkheid corrigeren en een beslissing nemen door middel van een fluitsignaal.

Spelregels 6 tegen 6
In de nieuwe wedstrijdvorm 6 tegen 6 zijn ook nieuwe spelregels van kracht. We adviseren deze spelregels breed te delen binnen de vereniging (vrijwilligers, ouders) zodat iedereen op de hoogte is aan de start van het nieuwe seizoen. Een overzicht van de nieuwe spelregels vind je hier.

Arbitrage 8 tegen 8
Bij deze wedstrijdvorm is er een pupillenscheidsrechter aanwezig die de leiding heeft over het spel. Deze rol is niet veranderd ten opzichte van de voormalige arbitragerol.

De spelbegeleider is nieuw in het pupillenvoetbal
Binnen de 6 tegen 6 – wedstrijdvorm doet de ‘spelbegeleider’ zijn intree in het amateurvoetbal. Een overzicht van deze nieuwe rol en de taken die deze persoon uitvoert, vind je hier.