Lintje voor erevoorzitter Jan de Bruijn!

26 april 2023 10:15

Theo Sprong

Voor zijn vele verdiensten in de voetbalsport heeft onze erevoorzitter Jan de Bruijn een lintje
gekregen van de Koning. Als blauwwitte voetbalfamilie zijn we trots zijn op Jan.

In de kroeg van zijn opa Jan-Willem de Bruijn werd voetbalvereniging Schelluinen opgericht, net na de oorlog op 12 december 1945. Zijn vader Leen en ome Jan waren bij de oprichting op de Buurt. Nog geen jaar later werd Jan geboren. In feite werd vv Schelluinen bij hem met de paplepel ingebracht. Logisch als je negen maanden na de oprichting bent geboren. Vanaf zijn geboorte eet Jan dus vv Schelluinen. Zeer betrokken bij onze club, maar ook bij het dorp. Jan is Mister Schelluinen, in alle opzichten.

Op jonge leeftijd nam hij zijn verantwoording. Aanvoerder van het eerste elftal, vertegenwoordiger van de club in diverse districtselftallen, bestuurslid en regelneef. Jan werd trainer. Eerst bij ons cluppie, zoals hij dat altijd mooi beschreef, Schelluinen. Daardoor moest hij enkele vrijwilligersfuncties vaarwel zeggen. Op de achtergrond bleef hij actief, ondanks zijn drukke baan bij de PTT en later KPN Telekom.

Hij werd trainer bij Sv Meerkerk, ASV Arkel en Leerdam Sport. Na het einde van zijn trainersloopbaan zat Jan niet stil en werd hij vrijwel direct voorzitter bij vv Schelluinen. Als opvolger van Bert Snoek, in een bestuur van Herman Hamerpagt, Ton Peele, Theo Sprong, Jan Kant, Ed Munters, John Kruis, Joop Peverelli en vele anderen. Zeventien jaar vervulde hij die functie.

Onder de gloriejaren van trainer Rob Colijn ging het sportief voortvarend op sportpark Scalune, dat onder zijn leiding verbouwd werd tot het huidige prachtige complex. De goede band met oud-dorpsgenoot Kees den Braven hielp daarbij. Een tribune, een beregeningsinstallatie, lichtmasten een scorebord en een geweldig mooie kantine. Jan is er zuinig op. Scalune ligt er nog steeds keurig bij, ook omdat hij samen met de overige vrijwilligers dagelijks het onderhoud pleegt.

Doordeweeks is hij bijna elke dag op het veld. Ook in de rustige zomermaanden, want dan is hij chef beregeningsinstallatie. Op zaterdag gaat hij mee als gastheer van het eerste elftal, onderhoudt hij de contacten met de pers, verkoopt hij entreekaartjes aan de poort en bedient hij het scorebord. Verder staat hij het huidige bestuur bij met zijn ervaring en senioriteit. Meer dan terecht is Jan onderscheiden, dat lintje heeft ie dik verdiend.

Vv Schelluinen is trots op onze erevoorzitter.
Jan_de_Bruijn_krijgt_een_lintje.png