Zwagers Léon en Nick vragen om hulp bij de jeugd

17 december 2023 10:00

De Jeugd heeft de toekomst luidt het gezegde. Maar hoe ziet die toekomst er uit voor onze
vv Schelluinen jeugd? Als voetbalvereniging in een dorp met geringe voorzieningen is de aanwas door nieuwe jeugdleden beperkt. Hebben vorige jeugdvoorzitters iets laten liggen? Hadden zij niet verder moeten kijken dan de waan van de dag en had er iets meer toekomstgericht gekeken moeten worden? Die vragen stelt de redactie zichzelf regelmatig, en nu we Léon en Nick spreken zetten we die vragen door.

‘Nee’ zeggen beide betrokken vv Schelluinen- leden in koor, het is een bekend fenomeen dat alle sportclubs te maken hebben met krimp en minder aanwas bij de jeugd.

“We hebben nooit de luxe gehad in ons kleine dorp om voor iedere leeftijdscategorie een 8- of 11-tal op de been te kunnen krijgen. In de beginjaren 90, lukte het bijna! We kregen door de successen van het eerste een enorme toeloop uit de regio. Nu wordt het Ieder jaar moelijker om de gaten te dichten. Ondanks het toepassen van dispensatieregels, betreden alleen de spelers van de JO8, JO14 en de JO17 het veld op zaterdag.

En dat doet zeer”, aldus de heren, beiden afkomstig uit voetbalminnende families met zowel goede sportieve resultaten als dat ze druk zijn met vrijwilligerswerk op de club. “Wat ook zeer doet, is dat spelers elders gaan spelen. Soms omdat een trainer vrouwen in een seniorenelftal niet ziet zitten, en soms omdat er gewoonweg geen team is.” Nick en Léon geven niet op, dat zit niet in hun karakter. “Regelmatig werden en worden allerlei acties uitgezet om nieuwe leden te enthousiasmeren voor de club. Denk aan flyers huis-aan-huis bezorgd, voetbalclinics. Voor Corona was er met hulp van de KNVB begeleiding. Wellicht dat dit weer opgepakt kan worden?”

Waar staan we over 5 jaar?
Léon geeft zonder nadenken het antwoord. “Bij Schelluinen is het overleven van seizoen naar seizoen en ieder nieuw lid is meer dan welkom, ondanks je niveau en of je nu start of al een of meerdere seizoenen hebt gespeeld. Bij ons ben je geen nummer, maar een volwaardig en zeer welkom lid. Kleinschalig, maar met dezelfde ambities en plezier als bij grotere clubs.”

Nick vult aan “Kinderen hebben vandaag de dag zoveel keuzes om hun vrije tijd te besteden en voetbal vraagt relatief veel tijd met 2x trainen en een wedstrijd iedere zaterdag. Maar.... Je krijgt er ongelofelijk veel voor terug. Sporten met gelijkgestemden, mét je vrienden of vriendinnen. Je sport! De inzet van de begeleiding is gericht op: ontwikkelen. Het is wel de bedoeling dat je wat leert tijdens de training en je moet in meer of mindere mate ambitieus zijn. Voetballen is tenslotte ook een competitiesport.”

Voor alle duidelijk geven de voormalige cracks van Schelluinen 1 een overzicht, waaruit de begeleiding van een jeugdteam bestaat:
  • Een trainer die de trainingen verzorgt, maar het liefst ook zaterdag het team bij de wedstrijd begeleidt;
  •  Een of meerdere leiders (kan ook bij toerbeurt?). Hij/zij regelt het vervoer; is beschikbaar voor vragen; stemt af met de trainer;
  • Een keeperstrainer (hij/zij traint de keeper(s));
  • Bij toerbeurt met de andere teamstechniektraining door Omar Garcia. Dit om onder andere betere balcontrole te krijgen;
De zwagers, Léon is getrouwd met de zus van Nick, kijken bedenkelijk. “De situatie bij onze jeugdafdeling is zorgelijk; maar we blijven er aan werken om met alle mogelijke inzet ook hier het plezier van de kinderen te kunnen
blijven garanderen. En.... om ieder jaar beter te worden. We kunnen het niet alleen en dus is alle hulp welkom! De sfeer is goed; er is mooie kleding, het complex is prachtig. Dat is er al. “

Wat zoeken we?
JO 14:
  •  Vaste begeleiding (trainer en leider(s)).
  • Spelers en Speelsters
JO17: