KNVB Congres ‘Samenwerken, samen voetballen met twee of meerdere verenigingen’.

24 februari 2016 15:00

Op woensdag 17 februari jl. organiseerde de KNVB op ons complex bovenvermelde bijeenkomst. De avond stond geheel in het teken van samenwerken. Samenwerking is denkbaar op allerlei gebied: onderhoud velden, inkoop energie, verzekeringen e.d. Deze avond werd specifiek ingegaan op: ‘Samen voetballen’. Hierbij werden de volgende onderwerpen aan de orde gesteld: (Be)sturen op samen voetballen; Organiseren van samen voetballen, en Begeleiden van samen voetballen. Ruim 40 vertegenwoordigers van voetbalverenigingen uit de regio bezochten de bijeenkomst.

In ons district Zuid 1 zijn ruim 8000 voetballende teams actief; hiervan zijn 172 gecombineerde teams. Steeds meer verenigingen zoeken de samenwerking: de ene vereniging heeft een tekort in een bepaalde leeftijdscategorie, weer een andere heeft een overschot. Door een combinatie-elftal of zevental te vormen kan er toch lekker gevoetbald worden. Dit vergt echter wel een goede voorbereiding en een gedegen aanpak. De KNVB heeft inmiddels de nodige kennis en ervaring hierover opgebouwd en wil de verenigingen hier graag in begeleiden en ondersteunen.

Ook onze vereniging, met een mandaat van de algemene ledenvergadering, heeft verkennende gesprekken met Peursum gevoerd over samenwerking m.b.t. meisjesvoetbal. De voorzitters van deze beide verenigingen, Rolf Huijssen en Ad van der Aa, lieten aan de hand van een powerpointpresentatie de recente ontwikkelingen hierin zien.

Er werden twee workshops aangeboden waarbij informatie en ervaring met elkaar werden gedeeld over verschillende vormen van samenwerking. Vooral de ‘successtory’ van de jeugdvoorzitter van Altena, Bert Strik, was zeer informatief en inspirerend. Bert vertelde op onderhoudende wijze hoe zijn vereniging en Almkerk er op succesvolle wijze in zijn geslaagd een meisjesteam te formeren. Dit gezamenlijke elftal is nog kampioen geworden ook! Het nieuwe seizoen wordt zelfs nog een extra meisjesteam ingeschreven. Als de wil en respect er zijn voor elkaar en er worden goede afspraken gemaakt, is er veel mogelijk op het gebied van ‘samenwerken’.

Tegen tienen kwam er een einde aan deze interessante avond. Onder het genot van een drankje en een bitterbal kon nog even nagepraat en contacten opgedaan worden.